![]() Odsiecz zza oceanu AKCJE Tylko patrząc na poziom indeksów na koniec ubiegłego tygodnia można była poznać odpowiedź na pytanie: „czy FED nie zawiedzie ?”. Nie zawiódł. Rosły ceny akcji na większości rynków, drożała ropa naftowa i miedź. W przypadku surowców mamy zresztą do czynienia z mechanizmem silnego sprzężenia zwrotnego. Dokładnie było widać to na przykładzie rynku rosyjskiego. Indeks RTS, w którego skład w przytłaczającej większości stanowią spółki związane z wydobyciem ropy naftowej, zyskał 8%.
Także po strukturze wzrostu indeksów na warszawskiej giełdzie widać było, że za zmianami cen stoi globalny optymizm. Szeroki indeks WIG zwyżkował o 3,7% ale WIG20 zyskał aż 4,3%. Na drugim biegunie znalazł się sWIG80, który praktycznie nie uległ zmianie. Tym samym zmiana wartości indeksu WIG20 liczona od początku roku niemal zrównała się ze wzrostem sWIGu80. Jak na razie w tyle pozostał mWiG40 i biorąc pod uwagę jego skład można oczekiwać, że w przypadku dalszych wzrostów na rynkach akcji zacznie doganiać sWIG80. Nadal liderem pozostanie zapewne WIG20, jako skupiający spółki stanowiące obiekt zainteresowania inwestorów zagranicznych. Wiele z tych spółek to spółki dywidendowe. Dzieje się tak z racji dominującego wpływu Skarbu Państwa w tych podmiotach. Jako akcjonariusz egzekwuje on wypłaty sowitych udziałów w zyskach. Już teraz pojawiają się ze strony spółek zapowiedzi o wysokich dywidendach w roku przyszłym co jest związane z przyjęciem przez rząd projektu ustawy budżetowej na przyszły rok. Spółki operują udziałem w zysku jaki będzie wypłacony, nie zaś kwotami, co oczywiście wynika z braku pewności co do ich wysokości i obawami, że kwota byłaby niższa niż wypłacona w tym roku. To zaś raczej nie pomagałoby w uwiarygodnieniu założeń budżetu państwa. Można zakładać, że proponowany przez Urząd Regulacji Energetyki podział PGNiG na część hurtową i detaliczną także nie będzie korzystny dla możliwości wypłaty dywidendy przez tę spółkę. Pomijając potencjalne dodatkowe koszty wynikające z utraty korzyści skali i synergii, zysk roku w którym ten podział się dokona będzie szczególnie obciążony kosztami całego procesu tworzenia dwóch odrębnych spółek. |
Za dużo dobrych wiadomości OBLIGACJE Polski rynek obligacji systematycznie poprawiający pozycję na poturbowanym rynku europejskim tym razem ugiął się pod ciężarem dobrych wiadomości. Zapowiedzi FEDu realizacji programu nieograniczonego skupu obligacji hipotecznych istotnie poprawiły sentyment na rynku. Na wartości zyskiwały wysokorentowne instrumenty krajów borykających się z problemem nadmiernego zadłużenia. Przecenę obserwowaliśmy na rykach uznawanych za bezpieczne a do tej grupy zaliczana jest Polska. Potencjał głębszej korekty na rodzimym rynku ograniczają oczekiwania na rozpoczęcią cyklu obniżek stóp procentowych, którego głębokość wyceniana jest na ok. 100 pb. |
Oczekiwanie na Fed SUROWCE Ubiegły tydzień na rynkach surowców stał pod znakiem decyzji Fed odnośnie kolejnej rundy luzowania ilościowego polityki monetarnej. Oczekiwania inwestorów w tym przypadku sprawdziły się i po ogłoszeniu nowego programu skupu obligacji ceny surowców kontynuowały wzrosty. Indeks Reuters Jefferies CRB, składający się z 19 kontraktów na surowce wzrósł o prawie 3%, przynosząc tym samym w bieżącym roku ponad 5% zyski. Najmocniej podrożały metale bazowe, których ceny, poza miedzią skoczyły o ponad 7%. Nieco słabiej zachowywały się ceny kruszców. Złoto podrożało o skromne 1,8%, a srebro o blisko 3%. Zyskiwały również surowce energetyczne jak ropa czy olej napędowy (+2,7%). Ceny produktów rolnych i zbóż pozostawały stabilne. Mimo silnego wsparcia jakie rynki surowców i innych ryzykownych aktywów otrzymały ze strony Fed-u najbliższe miesiące niekoniecznie muszą oznaczać kontynuację dynamicznych wzrostów. Problemem wciąż pozostaje spowolnienie gospodarcze w Chinach, słabość gospodarek europejskich oraz ich problemy fiskalne. Dlatego też ostateczny efekt czwartkowej decyzji Fed na ceny surowców może być wyraźnie słabszy niż podczas wcześniejszych rund „dodruku pieniądza”.
|
Gwiazdka we wrześniu OTOCZENIE MAKROEKONOMICZNE ![]() |